Mankovics Mihály festőművész, népszerű ikonfestő Balázsvágáson 1785. október 16-án szegény görögkatolikus papi családban született. Tanulmányait otthon kezdte, majd Kisszebenben és Lőcsén folytatta.
Apja, András1866-ban született Felsősárad faluban Ugocsa vármegye, Fenczik Andrdás (1820-1890) pap és Firczák Anna családjában. 1890-ben Pasteli János püspök szentelte pappá. Lelkipásztorként szolgált az Alsókaraszló irshava kerületi (1890-1892), a Nagylucska-ban (1892-1894), a zemplin megyei Velykyi Trniben (1894-1904) és a Perecsin kerületi Drugetháza (1904-1926). Ebben az időszakban a turyai esperes esperese is volt. A faluban halt meg. Drugetháza, 1926. augusztus 20
Legeza Julia édesanyja Legeza de Bobrk címerébe tartozó nemesi családból származott, melynek családfája a XII. Ez a család sok papot, tanárt és haladó közéleti személyiséget adott vidékünknek. Ő született május 11, 1869 . Drugetháza, Perecsin kerületben Legeza József (1820-1890) és Anna Sakszun (1828-1884) pap családjában. Apja Csontos (1846-1848), Turjasebes (1848-1868), Drugetháza (1868-1872) és Turjavágás (1872-1890) falvakban szolgált papként.
András Fenczik családjában Jenővnon kívül volt még egy fia, István és lányai Julija - Szűcs Elek) és Olga - Dr. Beszkid Sándor felesége.
unkásságát Berezinka főorvosként kezdte. Két évre rá felvételt nyert a Kijevi Továbbképző Főiskolára, ahol sebészetből és aneszteziológiából szerzett szakminősítést.
Ezután aspiráns lett. Hála nyelvtudásának Prágában és Pozsonyban gyakorolta az altatóorvosi teendőket.
Antal 1964-ben kezdett asszisztensként dolgozni a Kijevi O
Van ugyanis Közép- Európában egy szláv etnikum, amelyet több száz éve ruszinnak vagy rusznáknak neveznek, ennek ellenére szokatlanul nagy harcot kell vívnia azért, hogy külön szláv népnek ismerjék el és ne mossák össze se az oroszokkal, se az ukránokkal.
Тartalom: Apiros hetes - A kék ibolya szirma - A Kárpátontúl szálló - Eizenstein és Csinkvetti - Petrusz Öcsi hazatér - Meghívás beszélgetésre - Okszán - Plafonig érő karácsonyfa - A Margitsziget utca gyermekei - A Szpárták hősei - Ifjúságom legszebb madara - Apage Satanas - Egyforintos feketék - A borravaló - Buli az Igaz Szónál - Maruszja, ne! - Mariazelli motorosok - A selyemfiú - Gyima - Piroska a nagyvilágban - Bálint napi mese - A doktornő - Élet az Igat Szónál - Utószó
A piros hetes
I.
Budapestre beszökött
az ősz. De csak a naptári, mert a nap már reggel is ragyogott, a levegő
langyos, majd dél körül meleg, sőt, nagyon meleg volt, úgyhogy a tini lányok
levették pulcsijukat, a derekukra tekerték, s a farmer nadrág felett pucér lett
a hasuk, villant a válluk és hófehér fogsoruk, és még mellbimbójuk is
kirajzolódott feszes kis trikójuk alatt. A többi nőnemű lény sem különb ebben a
városban. A ballonkabát, a kardigán, a dzseki, mind lekerül a női testekről, a
harisnya a lábakról, s a meztelen combok és mellek kavalkádja az egész város,
mint a strand Nassauban. A pesti nőnek mindig melege van, s ennek megfelelően
öltözik. Csak úgy ring az egész Pest-Buda. Itt nem hordanak a lányok, asszonyok
melltartót. Minek? Az zavarná őket a mozgásban.
Az öregúr reggel hét harmincháromkor szokott felszállni a piros hetesre az Etele városközpontban, az Etele és a Tétényi út sarkán. Már megszokta. Mehetett volna egy félórával később, de a többi fővárosi embertől eltérően nem szeretett rohanni, nem szeretett csak úgy, szokta volt mondogatni, „beesni a munkahelyre”. Inkább indult egy kicsit korábban, hogy elkerülje a csúcsot és a dugókat, ami ezen a járaton gyakori, hisz a busz átszeli egész Pest-Budát, és ráadásul épp a legforgalmasabb helyen. No meg azért, hogy megérkezvén, körül nézhessen asztalán, rendezkedjen, és a napi munkára összpontosíthasson. Az öregúr a Hold irodalmi szerkesztőségben
Lentebb apám
emlékirataiból közöltem egy részletet, sokan lájkolták. Ezért most a saját
"emlékirataimból" közlök egyet, ami elbeszélésként is olvasható.
Egyébként az is. És hát kapcsolódik ahhoz is, amit apám átélt. És vele együtt,
hét évig nélküle, mi is
Plafonig érő karácsonyfa
I.
– Tudod – mesélte egyszer Vili egyik eléggé gyakran
előforduló őszinteségi rohamában a pince–hűs irsavszkáját kortyolgatva lent a
Szkálában a korzón –mostanában valahogy újra meg újra végigélem, végig járom
gondolatban a rég elmúlt dolgokat, és elmélázom rajtuk. Az összefüggéseken,
jelentőségükön gondolkodom. Mert mi lenne, ha nem úgy történik. Hanem valahogy
másképp. Például, ha felpakolunk, és megyünk, elfutunk a nagyvilágba. És nem
hagyjuk, hogy így a nyakunk közé csördítsen ostorával, vagy inkább kupán vágjon
a bunkójával a történelem. Most is itt ülnék, és veled borozgatnék? Nyilván
nem. Ám az is lehet, hogy amit ma az élettörténetem egy részének képzelek, az
csak a mostani gondolkodásom szerint formált kép az életemről. De mégis csak az
enyém, és nem a másé. És nekem valahogy fontos és érdekes. Mindig érdekes.
Akkor is, ha – kívülállóként szemlélve – az események, melyek nekem most olyan
fontosnak tűnnek, valójában mégsem azok. Hanem éppenséggel hétköznapiak,
sorsszerűek. S ami történt, az megtörtént, így történt. Mert hát ez egy olyan
vidék. És az élet amúgy sem nyalóka, mondogatta volt édesanyám, ha valamiért
panaszkodtam. Hisz tudod te azt magad is. De azért hadd meséljek. Nincs
ellenedre? – kérdezte udvariasan, de teljesen fölöslegesen. Mert ha Vili
beszélni akart, akkor beszélt is. Nem volt erő, mely ilyenkor leállította
volna. Ezért csak úgy foghegyről vetettem oda neki, hogy „nincs,” s én is húztam
egyet a boromból. Így hát folytatta.
Szegény édesanyám többször is mondta életében, hogy akkor volt a legboldogabb, amikor első gyermeke megszületett. Ez egy